HÅNDTERING AF MIGRÆNE

Det er ikke altid muligt at forhindre migræneanfald helt, men der er ting, du kan gøre for at håndtere migrænen.

LÆR DINE TRIGGERE AT KENDE

Du har måske allerede en ide om, hvad der er skyld i din migræne, men det er altid en god hjælp at føre dagbog. Da det er individuelt, hvad der udløser migræneanfald, anbefales det, at du registrerer dine migræneanfald i en dagbog. Det kan hjælpe dig med at identificere de mest almindelige årsager til dine anfald og få et overblik over migrænens samlede indvirkning på din hverdag.

Læs mere om migrænetriggere.

UNDGÅ
MIGRÆNETRIGGERE

Det er ikke let at leve med migræne, men når først du ved, hvad der udløser dine anfald, kan det blive nemmere for dig at undgå dem. Det kan blive en del af din hverdag at undgå migrænetriggere.
Det er en rigtig god ide at tale lige ud af posen og fortælle fok omkring dig, hvor vigtigt det er for dig at have så mange dage som muligt uden migræne, hvilke forholdsregler du er nødt til at tage, og hvordan de kan støtte dig.

Det er ikke sikkert, at du kan få kontrol over alle anfald. Men omhyggelig registrering af triggere og håndtering af din migræne kan være med til at reducere antallet af migræneanfald.

SÅDAN HÅNDTERE DU DINE MIGRÆNETRIGGERE

Hvis du identificerer og undgår dine migrænetriggere, kan du måske reducere antallet af migræneanfald, eller i det mindste forudse, hvornår der er risiko for at få et migræneanfald. Det er imidlertid vigtigt at huske på, at triggere ikke altid forårsager migræne, og at du sandsynligvis ikke vil kunne slippe helt af med migræneanfald.

Et simpelt og vigtigt element for håndtering af migræne er en sund livsstil: regelmæssig motion, søvn, regelmæssige måltider og opretholdelse af væskebalancen hjælper dig med at håndtere migrænen og er samtidig godt for dit helbred i al almindelighed.

Uppdaterad: 04-09-2018